Friday, June 3, 2011

Langit - Bhg. 8

Sama seperti yang tertulis indah di kalam-kalam Tuhan, kiraan sembilan purnama dan sepuluh hari di dunia telah memekarkan tumbuhnya ciptaan sempurna Illahi dalam rahim cinta seorang isteri dari langit. Semakin hampir detik itu, semakin jelas terasa pergerakan-pergerakan di dalam kantung sang ibu. Titisan peluh Haniq semakin lebat di ubun-ubunnya. Urat dahinya kerut cuba bertahan dalam kesakitan sementara Firdaus sedang khusyuk mendirikan solat Subuhnya.

Genggaman erat Haniq di hujung kepala katil terlepas. Haniq terjatuh rebah tepat di peraduannya. Dinding sekitarnya pecah memperlihatkan zarah-zarah cahaya yang entah datangnya dari mana. Suara bapanya bergema.

“Haniq ya puteri bapa.” Bapa Nasq membelai lembut dahi Haniq yang semakin basah dek rintik-rintik peluhnya. “Banyakkan berzikir puteri ku. Allah sentiasa bersama mu.” Sambung Bapa Nasq lagi. Jauh di sudut suatu dimensi, kelihatan Firdaus bergegas menghampiri Haniq yang hampir-hampir tidak sedarkan diri. Sementara Imam, Bapa Laq dan Bapa Harq bersatu di atas mega-mega berbukit di hujung perkampungan langit. Mereka menadah tangan dengan air mata yang semakin mengalir deras takutkan kemurkaanNya. Malaikat turut sama mendoakan kesejahteraan mereka yang beriman di muka alam Tuhan ini dan Iblis pula hanya berdiam tersenyum. Mungkin muslihat mereka hampir berjaya.

“Haniq, sudah tiba masanya?” Firdaus mencapai tubuh isterinya yang rebah longlai di atas katil bilik. Haniq hanya kaku tidak sedarkan diri. Firdaus berusaha untuk memapah isterinya namun gagal. Seolah-olah ada rantai besi yang menghalang usahanya itu. Dia terus gagah.

“Bapa, Amir kecil ini ingin melihat dunia, bapa.” Haniq berkata sambil terketar-ketar menahan sakit. Satu sakit yang tidak pernah dirasainya selama ratusan tahun usianya selama ini. Bapa Nasq yang masih memangkunya hanya mampu mengalirkan air mata sambil tersenyum. Satu senyum yang agak pudar.

“Semoga Allah mempermudahkan perjalanan anak kecil ini melihat alam.” Imam berdoa menadah tangan diikuti Amin dari Bapa Laq dan Bapa Harq yang memakmumkan doa. Air mata masih laju meluncur di pipi masing-masing.

˜

Bersambung...